تعاملی نوین در عناصر سازنده اینترنت کامپیوتر
در این مقاله به بررسی مناطق اصلی عناصر سازنده اینترنت کامپیوتر پرداخته و شرح میدهیم که عناصر سازنده آن چگونه میتوانند در هماهنگی و تعاملی نوین، تمرکززدایی را برایمان به ارمغان بیاورند.
Network Nervous System (NNS)
زیرساخت سیستم عصبی این شبکه (NNS) تا حدی متشکل از Canisterهایی است که در رایانه اینترنتی در یک زیرمجموعه با حاکمیت اختصاصی کار میکنند. این Canisterها متشکل شدهاند از چند Canister به شرح زیر:
- ردیابیکننده سازمان داده و زیرشبکه: Registry Canister
- ثبت سوابق کلیه معاملات و دادهها: Ledger Canister
- مجوزدهنده رای به دارندگان توکنGovernance Canister :ICP
شبکه سیستم عصبی NNS از فناوری Chain Key استفاده میکند، این فناوری رمزنگاری علاوه بر آنکه میتواند کلیه تراکنشهای زیرشبکه (Subnet) را با استفاده از یک کلید خصوصی اصلی تایید کند، به شبکهها امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را از طریق NNS میدهد. NNS به عنوان ستون فقرات رایانه اینترنتی وظیفه مدیریت تمام پروتکل اینترنت کامپیوتر را بر عهده دارد. عناصر سازنده اینترنت کامپیوتر به ترتیب از پایین به بالا شامل مراکز داده (Data Centers)، نودها (Nodes)، زیرشبکهها (Subnets) و کنیسترها (Canisters) میشود.
عناصر سازنده اینترنت کامپیوتر به شرح زیر است:
مراکز داده: NNS مسئول نگهداری و انتخاب مراکز داده جدید در شبکه است.
نودها: لایه نودها در این اکوسیستم نقشی اساسی را ایفا میکند و مسئول شناسایی بازیگران بد در شبکه است، اگرچه که خود نودها در صورت عملکرد ضعیف حذف خواهند شد.
زیرشبکهها: در این سطح، NNS کمی فعالتر عمل میکند و تصمیم میگیرد که کدام نودها توانایی ایجاد یک زیرشبکه را دارند. NNS با تولید یک سهم کلیدی به عنوان شرط مشارکت برای نودها به افزایش سطح ظرفیت و امنیت شبکه کمک میکند و این بدان معناست که زیرشبکهها برای شروع به کار نیازمند کلیدهایی از پیش تعیینشده هستند. در نتیجه NNS وظیفه تولید کلیدهای زیرشبکه و اشتراکگذاری آنها با نودهای یک زیرشبکه جدید را دارد.
Canisterها: نهاد حاکمیت NNS وظیفه تصمیمگیری در مورد نیاز به بروزرسانیهای Canisterها و مدیریت بروزرسانیهای نرمافزاری را دارد، همچنین میتواند نودها را برای ایجاد زیرشبکهها ترکیب کرده و آنها را به شبکههای دیگر متصل سازد. به بیان دیگر به پروتکل رایانه اینترنتی اجازه میدهد تا به طور نامحدود مقیاسبندی شود.
هویت اینترنت
کاربران برای تعامل با برنامههای کاربردی در رایانه اینترنتی به هویت اینترنتی (II) نیازمندند، یک کاربر میتواند در زمان استفاده از این برنامهها در موارد یا دستگاههای مختلف، به تعداد دلخواه II داشته باشد. علاوه بر این میتوان از یک هویت واحد در چندین دستگاه مختلف استفاده کرد. هر شناسه اینترنتی به یک آدرس کیف پول خودکار اختصاص داده میشود که برای امضای کلیه معاملات در اکوسیستم برنامه رایانه اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد. بر خلاف سیستم Seed Phrase که شامل دوازده تا 24 کلمه تصادفی است، سرویس II کاربران را قادر میسازد تا هنگام استفاده از رایانه اینترنتی به صورت ایمن و ناشناس از روشهای احراز هویت آشنایی چون شناسایی چهره یا رمز ورود رایانه استفاده کنند.
Motoko
Motoko یک زبان برنامهنویسی در حال تکامل جدید و کیت توسعه نرمافزار SDK است که توسط بنیاد DFINITY توسعه یافته و برای استفاده در رایانه اینترنتی در سال 2019 طراحی شده است. Motoko ایجاد شده تا توسعهدهندگان را با چهارچوبهای نرمافزاری بسیار در ایجاد وبسایتهای قدرتمند و پایدار، خدمات اینترنتی و سیستمهای سازمانی یاری بخشد. علاوه بر آن، بنیاد DFINITY در حال حاضر SDKهایی را ایجاد کرده که میتوانند از زبانهای Rust و C نیز پشتیبانی کنند. همچنین انتظار میرود تا در آینده با انتشار هر DFINITY Canister SDK شاهد قابلیتهای جدید و بروزرسانیهای کاربردی در کامپایلر Motoko باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید